Enthousiaste leerlingen door handelend én ontdekkend rekenen
vrijdag 12 maart 2021 door Redactie inBoekel
Wat is een milligram? De leerlingen van groep 7a van KC Octopus gingen op onderzoek uit met de hulp van papier en schaar: één meter is duizend millimeter, één gram is duizend milligram. Elk kind krijgt een A4-tje (dat weegt ongeveer vijf gram) ..
Dit is een ingezonden stuk van KC Octopus.
“Als we dat in vijf stroken knippen, wat weegt dan één strook?” vraagt de juf. De kinderen zeggen direct dat dat één gram is. “Oké, dus aan de slag!” Er wordt volop gerekend hoe ze zo precies mogelijk vijf gelijke stroken krijgen. Eén strook weegt één gram en dat is evenveel als duizend milligram.
“Als je die strook nou eens in tien stukken verdeelt, wat weegt dan één strookje?” vraagt de juf. De kinderen komen samen tot de ontdekking dat dat dan duizend milligram gedeeld door tien is honderd milligram moet zijn. Ze knippen vlot nog tien strookjes van elk honderd milligram. “Tja, hebben we nu dan al één milligram?” vraagt de juf daarna. Enkele kinderen laten weten dat die strook van honderd milligram ook weer in tien stukjes verdeeld moet worden. Dan krijg je honderd milligram delen door tien is tien milligram per strookje. Ja, daar zijn alle kinderen het snel over eens.
Nu is het plots wel een stuk moeilijker geworden om tien gelijke stukjes te knippen! Maar de kinderen van groep 7a geven de moed niet zomaar op. Zij knippen er weer lustig op los met de nodige precisie, natuurlijk. Het lukt iedereen om een ministrookje van tien milligram te knippen.
“We zijn er bijna! nog één keer verdelen in tien kleine stukjes.” zegt de juf aanmoedigend. “Dan .. dan hebben we ..?” “Eén milligram!” roepen veel kinderen tegelijk.
De eerste reacties komen al snel. “Ja juf, dat wordt wel héél klein hè? Dat is bijna niet te knippen!” Toch laten de kinderen het er niet bij zitten. Zij willen hun einddoel bereiken. Ze gaan ijverig aan de slag om ook dat laatste strookje in tien “ieniemienie-stukjes” te knippen. “Ja juf, kijk dan .. dit is één milligram. Het weegt echt niks!” roept iemand door de klas.
Voor Jurre is het een uitdaging om ook één milligram nog eens te verdelen in tien stukjes. Enthousiast komt Jurre naar de juf met een wit papierpuntje op zijn hand en zegt: “Kijk juf, ik heb hier 0,1 milligram op mijn hand.” Dat de komma bij delen door tien, één plekje naar links schuift, dát wist Jurre namelijk al lang! Hij brengt door zijn actie o.a. Elke en Nienke op een idee. Zij gaan ook die uitdaging aan.
Geweldig om te zien dat de kinderen zo betrokken en enthousiast waren. Door deze beleving is de kans groot dat alle kinderen over tientallen jaren nog weten wat één milligram is!