We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Prachtige OctoKUNSTdag!

vrijdag 8 oktober 2021 door

Prachtige OctoKUNSTdag!

In de mistige ochtend van 8 oktober kwamen de kinderen onder het genot van een sfeervol klassiek muziekje het schoolplein op. Verkleed als kunstenaars ontmoetten ze daar een diversiteit aan grote kunstenaars, waarvan sommigen zelfs al aan het werk.

Eenmaal binnen dompelden de kinderen zich onder in de wereld van hun kunstenaar van die dag. Bij onze peuterwereld hadden de kleinsten van ons Kindcentrum eerder al geëxperimenteerd met vingerverf en verschillende kleuren.

In de groepen 1 maakten de kleuters prachtige werken van Mondriaan. Met de kenmerkende primaire kleuren en zwarte lijnen werd naar hartenlust gewerkt. En de kinderen ontdekten dat ze ook met LEGO op dezelfde wijze een kunstwerk konden bouwen!

Luuk en Suus uit onze groepen 2 riepen bij binnenkomst in het lokaal enthousiast: “Wij maken werken van Kandinsky!” Hij schildert met veel kleur en vorm.

In de groepen 3 stond kunstenaar Paul Klee in de spotlights. Best knap om uit één lijn een portret te maken. Met pastelkrijt en de handen werden vervolgens de ontstane vlakken ingekleurd.

De groepen 4 zijn begonnen met een experimenteerles buiten. Bram en Julia vertellen vol passie dat ze op de grond liggend hun omtrek getekend hebben met stoepkrijt. Foto’s van deze activiteit worden vervolgens in de klas gebruikt als bronmateriaal om Amerikaans kunstenaar Keith Haring-achtige werken te ontwerpen.

Groep 5 is geïnspireerd door Hundertwasser. Tijn: “Wij maken lollybomen, die we daarna met ecoline inkleuren.” “Daartussen staan ook nog allerlei huisvormen,” vult Daantje daarop aan. Elsa komt enthousiast naar me toegelopen om te vertellen dat ze zojuist ontdekt heeft dat ze de bovenste laag van de wasco weg kan krassen, waardoor de lichtere onderlaag weer tevoorschijn komt. Wat een mooie ervaringen allemaal.

In de groepen 6 worden allemaal losse neuzen, oren, ogen en monden getekend. Het wordt de kunst om á la Picasso straks al deze elementen met wasco bij elkaar te brengen. Lucas is zelf ook nieuwsgierig naar zijn eindwerkstuk.

De werkwijze van de Spaanse kunstenaar Joan Miró wordt door de groepen 7 geanalyseerd: kronkelige lijnen waaraan vormen verbonden worden. Na een presentatie over zijn werk en informatie over zijn leven zijn de kinderen gestart met experimenteren. Ervaringen die ze hier opdoen gebruiken ze om aan het einde van de dag te verwerken. Jan: “Zijn kunstwerken bevatten ook onderdelen van de mens, zoals ogen. Maar ik zie ook andere lichaamsdelen,” zegt hij met een lach. Len is eerlijk en vindt deze kunst lelijk. Smaken mogen ook verschillen natuurlijk!

De groepen 8 hebben een flinke uitdaging voor hun kiezen met de werken van M.C. Escher. Door uit vouwblaadjes losse elementen te knippen en deze er weer elders aan te plakken, worden ze geholpen om een goede basisvorm te ontwerpen, die telkens weer in elkaar past. Anne heeft op deze wijze een soort mannetje met een feesthoed ontworpen. De gezichtsuitdrukking kan ze telkens aanpassen.  Door het hele Kindcentrum heen zien we vandaag vooral betrokken en vrolijke snoeten; wat een heerlijke eerste OctoKUNSTdag is dit! We hopen dat iedereen ook geniet van de prachtige tentoonstelling dit weekend, aan de buitenzijde van ons gebouw.

Kindcentrum Octopus.