We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Betrokkenheidsaudit op onze school

zaterdag 20 maart 2021 door

Betrokkenheidsaudit op onze school

Elke week knutselen wij ons weekprogramma in elkaar. Wat we aanbieden staat in de kerndoelen voor het basisonderwijs. We proberen als school het verschil te maken door zoveel mogelijk activiteiten aan te bieden waarbij kinderen een hoge betrokkenheid laten zien. Want: Er is sprake van echt leren en optimale ontwikkeling als kinderen zich welbevinden en ergens geboeid en betrokken mee bezig zijn.

Dit is een ingezonden artikel van OBS Uilenspiegel.

De betrokkenheid van kinderen is mede daarom een belangrijk onderdeel binnen ons onderwijs. Maar scoren wij de betrokkenheid wel goed? Meten wij de betrokkenheid wel goed? Kijken we wel goed naar de betrokkenheid van onze kinderen? Regelmatig filmen we kinderen op onze school en kijken met het team hoe kinderen werken. Hoe is hun betrokkenheid? Uit de discussie die we dan hebben blijkt dat we soms bij eenzelfde activiteit van een kind een verschillende betrokkenheid zien. Hierin kunnen wij dus nog groeien.

Ivan van Gucht, werkzaam bij CEGO, (Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs) is expert in het meten van betrokkenheid. Hem hebben we op onze school uitgenodigd om een audit uit te voeren in alle klassen. Ivan komt in alle klassen een half uur en scoort bij tien kinderen de betrokkenheid. Daarna vindt terugkoppeling plaats met de betreffende leerkracht.

In verband met corona hebben we de volgende ochtend via Teams een gezamenlijke terugkoppeling. Ivan ziet ons als een warme school, fijne leerkrachten en een fijn team. ‘Ik stel me weleens de subjectieve vraag of ik op deze school zou willen zitten’, zegt Ivan. ‘Mijn antwoord daarop is een volmondig ja. Ik zie kinderen stralen. Een vorm van gelukkig zijn uitstralen. Het is genieten. Fijn op jullie school.’

Ook zijn er tips waar Ivan mee komt. De allerbelangrijkste tip is observeren. ‘Leerkrachten moeten drie dingen doen. Observeren, observeren en observeren.’ Ivan geeft ons opnieuw inzichten in hoe we de betrokkenheid van kinderen nog verder kunnen optimaliseren.

De ’tops’ laten we tot ons komen. Met de ’tips’ gaan we aan de slag. Met veel enthousiasme. Wat is het prettig om als school open te staan voor een audit. Omdat een audit je sterker kan maken. Dus ik kan het iedere school aanraden; een audit. En vooral een betrokkenheidsaudit. Doen. Je wordt er als school sterker en wijzer van. Het onderwijs voor je kinderen wordt mooier. En je baan als leerkracht ook.

Hoor meer over onze visie op betrokkenheid, tijdens de online informatieavond op 24 maart!

Meer informatie staat op onze Facebookpagina.

Sjaak van Moorsel
Team Uilenspiegel