Met z’n allen in de collegezaal
zaterdag 18 januari 2020 door Redactie inBoekel
Een collegezaal, daar lijkt het op in onze klas. We hebben projectwerk, met als onderwerp de Middeleeuwen.
Dit is een ingezonden stuk van OBS Uilenspiegel.
Tijdens onze voorbereiding vinden we een mooie driedelige serie over de Middeleeuwen op School- tv, die we gaan kijken met onze klas, Groep 4/5.
Maar we gaan niet alleen kijken: de kinderen hebben hun kladblok bij de hand. Ze moeten van mij goed luisteren naar het verhaal en aantekeningen maken over belangrijke gebeurtenissen en belangrijke woorden.
De eerste aflevering help ik de kinderen daarbij. ‘Is dit geen typisch woord voor de Middeleeuwen?’, vraag ik de kinderen.
Ik daag ze uit om goed te luisteren en te kijken. Na de eerste aflevering inventariseren we de woorden. Koning, kerk, baron, ridder, boeren, rentmeester. Door het ‘modelen’ met de kinderen raken de kinderen extra gemotiveerd notities te maken.
Studenten in de dop.
De daarop volgende keren komen de kinderen steeds met het kladblok de kring in. Daarna verwerken ze de woorden in hun woordweb. Tijdens dit project zijn er ook vertelmomenten door Rianne, mijn duo collega, en mijzelf. Ook hierbij worden notities gemaakt. Daarnaast krijgen de kinderen de tijd om hun informatie op hun eigen manier te verwerken. In tweetallen gaan de kinderen hiermee aan de slag.
Een PowerPoint presentatie maken is favoriet.
‘Wat is een pestendokter Sjaak?’ ‘Waarom hebben zij zulke kleren aan?’ De kinderen zitten vol in het project en in het thema.
Tijdens een spellingles leggen we het accent op het goed schrijven van de tekst. Prachtige presentaties zijn het resultaat. Een lijst wordt gemaakt, want ouders, opa en oma kunnen komen kijken. Vol trots gaan de kinderen met een laptop naar een mooi plekje op school om te presenteren. Hun publiek luistert. Hun publiek stelt vragen. Hun publiek geeft feedback, tips en tops. Het maken van aantekeningen heeft zeker bijgedragen aan de verdieping van het onderwerp… Aantekeningen maken. Zoals een student in de collegezaal.
Sjaak van Moorsel