We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Prachtig talentenarchipel

donderdag 26 november 2020 door

Prachtig talentenarchipel

Het is vroeg in de ochtend. Juul is al druk in de weer om ons talentenarchipel een nieuwe boost te geven. Rondom het thema Sinterklaas heeft ze allerlei werkvormen die op de verschillende zogenaamde ‘eilanden’ kunnen worden ondernomen.

Dit is een ingezonden stuk van OBS Uilenspiegel.

Het begon allemaal tijdens de start van dit schooljaar. Onze school verhuisde, behalve de kleuterklassen,  van een benedenverdieping naar een bovenverdieping. Het voordeel van deze verhuizing is: het grote leerplein dat midden in het hart van de bovenverdieping ligt.

Twee leerkrachten, Juul en Rianne, ontfermen zich over deze prachtige ruimte. Naast werkplek voor de kinderen van alle klassen van 3 t/m 8 willen ze deze ruimte ook inzetten als talentenarchipel. Een plek waar op verschillende plaatsen verdiepende opdrachten komen.

Na weken van nadenken en voorbereiden is het dan zo ver. Rianne legt aan de leerkrachten de verschillende eilanden uit. Er zijn twee ‘fijneilanden’, waar kinderen bij het ene eiland opdrachten met klein constructie materiaal kunnen bouwen en bij het andere eiland ligt groter constructie materiaal . Bij alle twee de eilanden hangen opdrachten voor de kinderen.

Bij het ‘wereldeiland’ hangt een creatieve kronkel. ‘Schrijf het kleinste dier op dat je kent. Hierna schrijf je een iets groter dier op totdat je bij het grootste dier bent. Maak de lijst zo lang mogelijk.’

Er ontstaat een ’taaleiland’, een ‘muziekeiland’, een ‘rekeneiland’, een ‘leeseiland’, en een ‘denkeiland’. Alle groepen krijgen tijdens een rondgang met hun leerkracht uitleg over de verschillende eilanden.

De kinderen zijn enthousiast. Op hun contractbrief krijgen de eilanden ook een plaatsje. In de eerste weken mogen de kinderen op twee eilanden gaan werken. Daarna moet dit eiland afgestreept worden op de contractbrief. Hierdoor krijgen ook andere kinderen de mogelijkheid om hier te werken. We zien kinderen gedurende de week op de verschillende plaatsen bezig met een activiteit.

De opdrachten die Juul vanmorgen heeft opgehangen  worden deze middag door groep 5/6 gelezen. Maartje maakt met de kinderen van haar klas een rondgang waarbij alle mogelijkheden de revue passeren. Bij het ’taaleiland’ hangt: Doel: A-B-C. Taak: Probeer bij iedere letter van het alfabet een woord te bedenken dat iets met het Sinterklaasfeest te maken heeft. Bij het ‘denkeiland’ hangt een braille-kaart. Bij de taak lees ik: Pak de braille-kaart, kies een zin van een Sinterklaaslied en teken dit in braille uit. Je mag natuurlijk ook een liedje in braille zetten of zelf een zin maken. En zo zijn er opdrachten bij alle eilanden.

Juf Maartje heeft haar uitleg gedaan. Groep 5/6 kan de komende weken naast alle taken van de groep ook genieten van opdrachten op ons talentenarchipel.

Zo fijn om een grote ruimte zo’n rijk milieu te geven.

Sjaak van Moorsel
Team Uilenspiegel