We zien dat je waarschijnlijk onze banners blokkeert. inBoekel stelt zijn berichten voor iedereen gratis beschikbaar. Om inBoekel te kunnen onderhouden en door te ontwikkelen zijn deze banners nodig. Help ons door een uitzondering te maken voor inBoekel.

Waar word ik gelukkig van?

zaterdag 27 februari 2021 door

Dat is de vraag die we onszelf gaan stellen. Waar word ik gelukkig van? Schrijft het maar eens op. En wat heb ik nodig? Noteer het. En wat hebben we sámen nodig? Dit is mijn vertrekpunt komende maandag. Voor mezelf en voor alle kinderen uit mijn klas. Want we vormen samen een groep. Met deze groep moeten we het doen. En ik wil graag dat we samen een gelukkige groep zijn. Daar hoort iedereen bij.

Dit is een ingezonden stuk van OBS Uilenspiegel.

Tijdens het werken aan opdrachten ga ik de eerste weken goed kijken naar de kinderen. Wat heb jij nodig. Kun jij alleen verder? Heb jij mijn hulp nodig? Waar heb jij mijn hulp nodig? Waar kun jij het zelf. De kinderen kunnen dit opschrijven in hun portfolio-map. Ze mogen het mij vertellen. Met alle kinderen en ouders heb ik een portfoliogesprek. Tijdens het portfoliogesprek, waarbij het kind het gesprek voert, eventueel geholpen door de ouders en mij, hoor ik van het kind wat belangrijk voor hem of haar is. In dit gesprek kijken we terug naar de periode die achter ons ligt, en we kijken vooruit. Ik heb deze feedback en feedforward al opgeschreven voordat het gesprek plaats gaat vinden. Is wat ik heb opgeschreven en wat het kind zegt hetzelfde dan is dat mooi. Gelukkig is dit heel vaak. Zit er verschil in dan is het mooi om het daar over te hebben.

En wat betekent dit voor ons werken? Wat is ons plan? In mijn groep werken we gezamenlijk aan opdrachten maar er zijn ook momenten dat kinderen aan hun eigen portfolioplan kunnen werken. Hierin staat beschreven waar het kind aan gaat werken. En ook hoe lang deze periode duurt. Aan het einde van de periode is er de ‘Laat maar zien week’. In deze week kijken we of het doel wordt behaald. Ik creëer ruimte in het programma voor het werken aan het eigen portfolioplan. Het is een fijn instrument omdat heel veel kinderen met verschillende doelen bezig kunnen zijn. Maar wel een doel dat bij hen past. Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen is even ver. En het is mooi dat kinderen worden uitgedaagd op HUN mogelijkheden. Deze portfolioplannen kunnen leerkracht gestuurd zijn, ik breng iets in, maar ook leerling gestuurd, het kind brengt iets in. Het is heel belangrijk dat hier balans in zit. Samen bespreken we dit: in overleg.
We doen dit samen. Waarbij ik inzet op autonomie van het kind waar dat kan. En waarbij ik kijk naar de competenties die dat kind heeft. Laten dat nou net de drie psychologische basisbehoeften zijn.

Dat is wat we gaan doen komende maandag. Dat is ons vertrekpunt. Ik heb er zin in. En de kinderen ook.

Sjaak van Moorsel
Team Uilenspiegel

Waar word ik gelukkig van?